De nieuwe autotrends
Volgens de trendwatchers leidt het geen twijfel dat er een revolutie plaatsvindt. De auto van de toekomst zal niet alleen elektrisch zijn, maar ook autonoom kunnen rijden en in toenemende mate als deelvoertuig worden ingezet. In 2020 drukken deze ontwikkelingen steeds nadrukkelijker hun stempel op de automarkt.
Trend 1: Elektrisch rijden breekt definitief door
Dat 2019 een goed jaar was voor de elektrische auto is een understatement. De Tesla Model 3 ging van nul exemplaren in 2018 naar 20.000 in 2019, waarmee het in één keer de bestverkochte auto van Nederland werd.
Nu zie je nog voornamelijk zakelijke rijders in elektrische auto’s, maar met de introductie van betaalbare modellen zoals de nieuwe Renault ZOE, de Peugeot e-208 (maart 2020) en de Volkswagen ID.3 (september 2020) komen stekkerauto’s met een grote actieradius voor steeds meer mensen binnen handbereik.
Trend 2: Duitse auto’s domineren
De bestverkochte auto na de Model 3 is de Volkswagen Polo. Diens grote broer, de Volkswagen Golf, vinden we terug op plek vijf. Duitse auto’s vinden al decennialang gretig aftrek.
Op de tweedehands automarkt is de dominantie van de Oosterburen onbetwist: uit onderzoek van AutoScout24 blijkt dat acht van de tien meest gezochte modellen uit Duitsland komen. De Volkswagen Golf gaat al jaren aan kop, gevolgd door de Polo en de Audi A3. De volledige top 10 vind je hier.
Trend 3: Rijhulpsystemen
Nieuwe auto’s worden steeds slimmer. Dat wil zeggen: ze beschikken over systemen die de veiligheid van de bestuurder en andere verkeersdeelnemers ten goede komt.
Parkeersensoren en cruise control krijgen gezelschap van rijstrookassistentie, verkeersbordherkenning, dodehoekbewaking en vele andere innovatieve technologieën. De rijhulpsystemen vormen de opmaat naar een toekomst waarin zelfrijdende auto’s de normaalste zaak van de wereld zullen zijn.
Trend 4: lichter, kleiner en zuiniger
De tien bestsellers van 2019 hebben één ding gemeen: ze zijn bescheiden van formaat. Ook op de tweedehands automarkt zijn occasions in de supermini- en compacte klasse het populairst. Hoewel SUV’s de laatste jaren een opmars maakten in Nederland, geeft het gros van de autokopers de voorkeur aan een kleiner model.